Mire NE költsd a marketing büdzsédet

Bár nem győzöm hangsúlyozni, hogy nem elméleti oktató vagyok, úgy gondolom, hogy a cégvezetéssel kapcsolatban szerzett gyakorlati tudásom, tapasztalatom a vállalkozótársaim segítségére lehet. Többek között a marketing és a marketingköltségek témájában is.

Egy mentor és egy gyakorlati tréner között van egy lényeges különbség: a mentor csak az elméletet és a pozitívumokat mutatja be. A rózsaszín utat. Én tapasztalt cégvezetőként fontosnak tartom, hogy a hibáimról is beszámoljak, mert úgy gondolom, hogy tanulságosak lehet más cégvezetők számára egy működő vállalkozás valós példái. A marketingköltségek témában is voltak döntések, amelyek sikeresnek bizonyultak, és természetesen olyanok is, amelyeket ma már másképp csinálnék.

Amikor elindultunk az onlineMárkabolttal, mivel kevés pénzem volt, alapvetően nem költöttem márkaépítésre, csak értékesítésen keresztül épült a márka. Ahogy nőtt az eladások száma, egyre több ügyfelünk lett, egyre nagyobb ismertségre tettünk szert. Ez alapvetően jó döntésnek bizonyult.

Aki elindít egy vállalkozást, kezdjen minél nagyobb volumenű értékesítésbe a célpiac számára, és így építse a márkáját! Egy KKV-nak nincs akkora büzséje, mint egy multinak, így nagy eséllyel nem tud releváns méretű márkaépítő kampányt finanszírozni. 

Azonnal olyan ügyfeleket kell szereznie, akik vásárolni akarnak. Ezt így csináltuk az onlineMárkaboltban is, amikor elkezdtük az első hirdetési kampányunkat. Ekkor ez még csak egy rendelésfelvevő oldal volt. Annak idején elsősorban e-mailben és telefonon lehetett rendelni nálunk. 

A lényeg az, hogy mi nem az onlineMárkabolt felmagasztalásával kezdtünk, hanem rögtön adott készülékekre adtunk ajánlatot. Kifejezetten azokra targetáltunk, akikről tudtuk, hogy szeretnének is vásárolni.

Úgy gondolom, hogy a vásárlási vágy felkeltésére ebben a stádiumban még nem éri meg költeni. El lehet persze jutni arra a szintre, ahol már megéri ilyen kampányokat futtatni, de úgy érzem, hogy az onlineMárkabolttal még mindig nem jutottunk el ide a közel négymilliárdos árbevételünkkel sem. 

Mindig azt mondom, hogy az onlineMárkaboltot akkor érdemes márkaépítés céljából hirdetni, ha már egy nagyobb hálózat lesz, és nemcsak háztartási gépeket árulunk majd. Addig inkább az értékesítésre helyezzük a fókuszt.

Szerintem kezdetben a gyorsaság és a rugalmasság azok a tulajdonságok, amelyek egy vállalkozás helyzetét meg tudják határozni a piacon, az indulás utáni időszakban.

Érdemes nagy költségvetésű piackutatások helyett először ismeretségi körben, később vásárlói körben tájékozódni, mert ebből sokkal költséghatékonyabban lehet nagy mennyiségű és hasznos adathoz hozzájutni. Emellett fontos, hogy bátran próbálkozzunk dolgokkal, merjünk tesztelni, finomítani, javítani a visszajelzésekre figyelve. Ha pedig nem működik, akkor ki kell dobni. És éppen ezért hangsúlyozom azt, hogy nem szabad az induláskor hatalmas összegeket beletenni valamibe, mert előfordulhat, hogy az lesz a vége, hogy meg kell válni tőle, de így könnyű szívvel el tudjuk engedni azt, amiről kiderül, hogy mégsem jó.

Nagyon fontos, hogy nem szabad összetéveszteni a KKV-t a multikkal. Hiszen amire egy multinak pénze van, és amit egy multi célként tűz ki maga elé, az sok esetben nem találkozik azzal, ami egy KKV-ban felmerülhet. Egy KKV-nak elsősorban minél több gazdaságos behozócsatornát kell találnia. Érdemes odafigyelni arra, hogy mérhetőek legyenek az ilyen csatornák költségei és a költségek megtérülése is, hogy pontos adatok lehessenek a kezünkben arról, hogy megéri-e ezeket a csatornákat használni.

Ismerd meg a munkatársak kiválasztásának folyamatát AZ ÁLLÁSHIRDETÉSTŐL A FELELŐSSÉG ÁTADÁSÁIG!

Kérd MOST a részletes tudásanyagot DÍJMENTESEN!

KÉREM AZ EBOOKOT >

Milyen témákat érint az ebook?

Milyen témákat érint az ebook?

  • Mi kell ahhoz, hogy igazán jó munkatársak akarjanak Veled dolgozni?
  • Hogyan tedd vonzó munkahellyé a cégedet?
  • Hogy néz ki egy hatékony álláshirdetés?
  • Milyen egy gyümölcsöző állásinterjú?
  • Hogyan éreztesd a munkatársaiddal, hogy megbecsülöd őket?
  • Miként add át a felelősséget a kulcskollégáidnak?

KÉREM AZ EBOOKOT >

Ismerd meg a munkatársak kiválasztásának folyamatát AZ ÁLLÁSHIRDETÉSTŐL A FELELŐSSÉG ÁTADÁSÁIG!

Kérd MOST a részletes tudásanyagot DÍJMENTESEN!

 

Milyen témákat érint az ebook?

  • Mi kell ahhoz, hogy igazán jó munkatársak akarjanak Veled dolgozni?
  • Hogyan tedd vonzó munkahellyé a cégedet?
  • Hogy néz ki egy hatékony álláshirdetés?
  • Milyen egy gyümölcsöző állásinterjú?
  • Hogyan éreztesd a munkatársaiddal, hogy megbecsülöd őket?
  • Miként add át a felelősséget a kulcskollégáidnak?

KÉREM AZ EBOOKOT >

Ha már megvannak az ügyfelek az értékesíti kampányoknak köszönhetően, a következő lépés, hogy ezeket az ügyfeleket sikerrel meg is tartsuk.

Fontos a folyamatos kommunikáció hírlevelek, törzsvásárlói programok révén, hogy megszakítás nélkül fenn tudjuk tartani a figyelmüket, és így nem feledkeznek meg a cégről.

Szintén hasznos és hatékony csatorna lehet, ha keresztmarketing partnerekkel működünk együtt, akik hasonló értékekkel rendelkeznek, hasonló gondolkodásúak. Nálunk a törzsvásárlói programként működő onlinePénztárca keresztmarketing rendszer is, hiszen most már több mint 260 webáruháznál működik az onlinePénztárca, így az ő vevőiket is vissza tudja hozni hozzánk.

Nagyszerű vevőmegtartó erő lehet továbbá a vásárlói élményteremtés. Ez az élmény lehet például az egyedi kiszolgálás. Ez főleg akkor alkalmazható nagyszerűen, ha a termékek – mint például az onlineMárkabolt esetén a háztartási gépek – önmagunkban nem tehetők egyedivé, a minőségi kiszolgálás és az egyedi szolgáltatások azonban hatalmas pluszt tudnak hozzátenni a vásárláshoz a vevők számára.

Ebben az esetben a munkatársak képzésének a költsége is marketingköltség lehet,

hiszen a szakértelmüket és ezáltal az általuk nyújtott szolgáltatások minőségét „vásároljuk meg” tulajdonképpen azzal, hogy képezzük őket, és így magasabb vásárlói élményt tudnak nyújtani az ügyfeleinknek.

Hatalmas vonzereje lehet még a garanciának. Ez nemcsak a klasszikus értelemben vett garancia lehet, hanem visszavásárlási garancia, cseregarancia, lényegében akármi, ami az iparágban elképzelhető, és meg tud különböztetni bennünket a versenytársaktól.

Nagy behúzó ereje lehet még a személyességnek, amit szintén a munkatársaink tudnak megadni a vásárlóinknak. Sokat tud jelenteni, ha arcokat, neveket tudnak társítani a céghez, akár olyan formában, hogy van egy konkrét arca a vállalkozásnak, akár úgy, hogy a munkatársaink (például az értékesítőink) névvel és fényképpel fel vannak tüntetve különböző felületeken. 

Természetesen a sikeres marketing megoldásaink mellett hibákat is követtünk el. Ilyen hiba volt például, hogy kezdetben nem indítottunk kampányokat az onlineMárkaboltnál, vagy ha ritka alkalmakkor mégis, akkor az is inkább valamelyik beszállítónk akciója volt, amire mi kampányt csináltunk.

Aztán ahogy én is fejlesztettem saját magamat a marketing terén, úgy lassan

felismertem a kampányok fontosságát, és hogy milyen nagy hiba volt kezdetben nem alkalmazni ezt a marketing stratégiát.

Ma már minden nap van kampány az onlineMárkaboltban. A vásárlóknak látniuk kell, hogy minden nap van valami üzenet, minden nap van valami aktivitás, ami miatt pont aznap érdemes vásárolni.

Természetesen kisebb cégeknek nem kell minden nap új kampányt indítani, elég hetente, de annál ne legyen ritkább. A lényeg persze az, hogy olyan ütős, izgalmas, ellenállhatatlan ajánlatot kínáljunk a vásárlóknak, amelyekben ott a sürgetés (például egy visszaszámláló), ami azonnali vásárlásra készteti őket.

Szintén nagyszerű lehetőségek rejlenek a beszállítói együttműködésekben, ám ezeket sokan nem használják ki. A beszállítói ajánlatokon, gyári akciókon nekünk semmi plusz költségünk nincs, a vevőink számára azonban vonzók lehetnek. Éppen ezért ezeket megéri minden lehetséges felületen, a weboldalunkon, a közösségi médiában és hírlevelekben is kommunikálni.

Emellett a beszállítóinkkal akár egyedi, csak a mi cégünknek szóló akciókról is tárgyalhatunk.

Az ember nem is gondolná, hogy ha megkeresi azzal a beszállítót egy közös akció ötletével, akkor könnyedén lehet kölcsönösen előnyös megoldásokat találni. Nagyszerű stratégia lehet, ha a szállító biztosítani tudja az akciós terméket vagy az ajándékot a termékük mellé egy kampányban, nekünk pedig csak a marketingköltségeket kell beletennünk – amivel pedig mi támogatjuk a szállítót. Amellett, hogy egy ilyen akció erősíti a kapcsolatot a beszállítóval, a vállalatunkra vonja a figyelmet és új, potenciális érdeklődőket vonzhat be.

Összességében azt tudom mondani, hogy mindenképpen érdemes olyanok körében tájékozódni, akik már végigjárták előttünk ezt az utat, és hasznos gyakorlati tapasztalataik vannak a marketingköltségek terén is. A mastermind csoportok többek között erre is nagyszerű lehetőséget kínálnak.

A fő üzenetem az, hogy érdemes a marketinggel kapcsolatban 21. századi szemléletre váltani.

Ma már nem csak az számít marketingköltségnek, amit mondjuk egy magazin hátlapján való megjelenésért fizetünk, hanem az is, ha kampányokra, a kollégáink képzésére, extra szolgáltatásokra, és induló KKV esetén elsősorban az értékesítésre költünk. Mindezek mellett természetesen fontos saját magunk fejlesztésével is foglalkozni, hogy a cégünkön dolgozva a lehető leghatékonyabb marketingeszközöket alkalmazhassuk.

Tedd meg most az első lépést és jelentkezz Meglökő nap eseményünkre, hogy inspiráló, családias hangulatban, gyakorlatias, interaktív képzés keretében kezdhesd meg saját magad és vállalkozásod következő szintre “lökését”!

Kérdésed van? Írd meg nekünk! 

Töltsd ki az alábbi űrlapot, vagy írj emailt a hello [kukac] szemleletvalto.hu címre!