Mik a legfontosabb mérőszámok egy cég életében?

Avagy a pénzügyi tudatosság receptje a sikeres vállalkozáshoz 

Egy vállalkozás sikere nem mindig azonnal mérhető az árbevételben. Bár kétségtelenül fontos, hogy a pénzügyi számokban is tükröződjön a fejlődés, a cégélet komplexitásában és hosszú távú jövőjének biztosításában más, legalább annyira fontos mérőszámok is helyet kapnak. Vegyük sorra, hogy miért és hogyan számoljuk ki ezeket az iránytűket a vállalkozás sikerének érdekében.

Az árbevétel: csak a jéghegy csúcsa

Az árbevétel a legtöbb vállalkozás elsődleges mérőszáma. Ezzel a számmal nyomon követhetjük, hogy mennyi pénz áramlik a cégbe. Azonban, ahogyan egy jéghegy esetében, ami a víz alatt láthatatlan, sokkal mélyebben is meg kell vizsgálnunk a dolgokat.

Nem elegendő, hogy csak az árbevételt nézd, hiszen ez nem mutatja meg, hogy valóban sikeres-e a céged.

Levente javaslata: időről időre ülj le, és még akkor is, ha egyedül dolgozol a cégedben, nézd meg a számaidat. Eleinte az is jó megoldás, ha egy füzetben vezeted a bevételeket és kiadásokat, és látod, hogy valójában mennyi pénz van a cégedben.

Beszerzési ár: a rejtett költségek nyomában

A valós nyereség megértéséhez nem csak az árbevételt, hanem a beszerzési árat és az árrést is figyelembe kell venni. Az árréssel számolva láthatjuk meg, hogy valójában mekkora hasznot hoz a termék vagy szolgáltatás.

Nyereségesség, avagy a profit mindenek felett

Az induló vállalkozásoknak ugyanúgy szem előtt kell tartaniuk a nyereséget. A kicsiben elért nyereségesség a skálázás alapja. Ha kicsiben is működik, akkor a növekedés során is nagyobb valószínűséggel fog sikerülni.

Ha a kockás füzetnél profibban szeretnéd látni, hogy valójában mennyire nyereséges a céged, akkor érdemes műszerfalat készítened a számaidról. Ennek elsajátítását meg is tanulhatod a havi előfizetéses Korszakváltó Mentorprogramunkban, melyeről ide kattintva olvashatsz bővebben.

Kicsiben is nagyot: mikro-nyereségesség és skálázás

Az induló vállalkozásoknak ugyanúgy szem előtt kell tartaniuk a nyereséget. A kicsiben elért nyereségesség a skálázás alapja. Ha kicsiben is működik, akkor a növekedés során is nagyobb valószínűséggel fog sikerülni.

 

Levente javaslata: már kisvállalkozásként is arra törekedj, hogy nagyobb célokat érj el. Ha kicsiben jól működik a céged, akkor kezd el bővíteni, építeni, hogy még jobb eredményeket érhess el, és a profitod is növekedhessen.

Mérés, nem csak érzés alapján

A mérés alapú vezetés nem csak egy jól körülírt tevékenység, hanem az ésszerűség és tudatosság forrása. Bár sokszor érezzük azt, hogy cégünk menetel előre, mégis nagyon fontos, hogy ne ez legyen az elsődleges tényező vállalkozásunk sikerességének mérésekor.

Az érzés alapú döntések megannyi kihívással és kockázattal járnak – Levente véleménye szerint ha így vezetjük vállalkozásunkat, akkor úgy csinálunk, mintha varázsgömbbe néznénk, és az ott látottak alapján döntenénk.

 

Levente tippje: mindig mérj és mindig ellenőrízz. Érdemes az adott területért felelős kollégád megkérni, hogy közösen nézzétek végig az eredményeket. Ez jó lehetőség arra is, hogy munkatársaid lojalitását is erősítsd, hiszen egy komolyabb feladat átadása, akár a vállalkozás főbb mérőszámainak átnézése és nyomon követése, bizalmat erősít.

Mindig mélyebbre: növekedés és vizsgálat

A cég növekedésével együtt a számok vizsgálata is mélyül. Ahogy egyre nagyobb lesz a vállalkozásod, úgy kell egyre részletesebben megértened a mérőszámokat és azok kölcsönhatásait. Nem elegendő csupán a főbb eredményeket követni, ha jobbá akarod vállalkozásod tenni, akkor érdemes a számok vizsgálatával is komolyabban foglalkozni.

Ha szeretnéd tudni, hogy a te céged a vállalkozói evolúció mely szintjén áll, akkor kattints ide, töltsd ki 3 perces tesztünk.

 

Érdekel, hogy Te hol tartasz a Vállalkozó Evolúciójában? Tölts ki DÍJMENTES, mindössze 3 perces tesztünket! A tesztet már több mint 1500-an kitöltötték.

Mérés az iránytű, az árbevétel csak az egyik mérföldkő

Ahhoz, hogy a vállalkozásoddal a kívánt célod elérd, nem elegendő, hogy az árbevételt figyeld csupán. Ez a szám jó kiindulási alap, de nem hanyagolhatod el azt, hogy milyen költségek állnak mögötte. Ha számodra is fontos, hogy etikus, szabad vállalkozói életet élj, akkor ennek első lépése, hogy tisztában vagy saját vállalkozásod számaival.

Kérdésed van? Írd meg nekünk! 

Töltsd ki az alábbi űrlapot, vagy írj emailt a hello [kukac] szemleletvalto.hu címre!