Így alakíts ki szuperhatékony jutalékrendszert a vállalkozásodban
Azt vettem észre, hogy a cégvezetők még az ügyfélszerzéssel, értékesítéssel közvetlenül foglalkozó munkatársaikat is csak alapfizetéssel honorálják. Számomra ez egy megdöbbentő észrevétel, hiszen véleményem szerint különösen ezeknek a kollégáknak van szükségük olyan motivációra, amely jobb életet, jobb anyagi körülményeket ígér a teljesítményük fokozásáért.
A jutalmazás legfontosabb és legbevettebb eszköze a pénzbeli jutalék. Nálunk az onlineMárkaboltban a szállítóktól az értékesítőkig, a marketingestől a számlázó munkatársakig jószerével mindenkinek van jutaléka.
Ez a rendszer nagyszerűen megerősíti a kollégákban az „együtt sírunk, együtt nevetünk”-elvet.
Ha valaki olyan munkakörben van, ahol közvetlenül tud felelni a termelésért és a növekedésért, ott a fizetése 50%-át érdemes csak az alapfizetésnek kitennie, és legalább 50%-nak a jutaléknak kell lennie, hogy ezáltal folyamatosan és aktívan motiválva legyen a maximális teljesítményre.
Ebben az esetben pesze az alapfizetés összege igen alacsonynak tűnhet első hallásra egy potenciális új kolléga számára. Éppen ezért meg kell mutatni neki, hogy a saját teljesítményével arányosan akár többet is kereshet, mint amekkora összeg a bérigényében szerepelt.
Azoknak pedig, akik még ekkor is kételkednek, felajánlhatunk egy féléves átmeneti időszakot, amikor egy magasabb összegű alapfizetést kínálunk nekik. Ekkor a jutalékkal kiegészített 50%-os alapfizetés és a magasabb összegű, fix alapfizetés közül minden hónapban kiválaszthatják a nekik kedvezőbbet. Ez alatt az idő alatt
rá tudnak érezni, mennyi plusz keresetre tehetnek szert a jutalékokból, és megtanulhatják, hogy ők is nyernek azon, ha a maximumot teljesítik
Ha azonban egy kolléga bére mindig a fix, nem jutalékos alapfizetéssel mutatkozik magasabbnak, ott nekünk kell elgondolkodnunk azon, hogy vagy a bérezési rendszerünk nincs jól kalibrálva, vagy az illető teljesítménye van az általunk elvárt szint alatt, és érdemes lenne lecserélnünk őt.
Nagyon fontos, hogy a jutalék megszerzésének alapkövetelményében egy évre egyezzünk meg a kollégáinkkal, mert a pénzszerzési lehetőség hatására nagyon meg fog lendülni egy értékesítő munkatárs teljesítménye. Ebben az időszakban nekünk is ki kell tapasztalnunk, hogy mi az adott kolléga teljesítőképessége, és ahhoz mérten, személyre szabottan kell meghatároznunk az alapkövetelményt a következő évre. Ezáltal ő is motiválva lesz a folyamatos fejlődésre.
Ez a rendszer azért is előnyös lehet a vállalkozásunk számára, mert így ha külső körülmények (például egy válsághelyzet vagy éppen egy világjárvány) miatt limitáltabbá válnak az értékesítési lehetőségeink, az „együtt sírunk, együtt nevetünk”-elv alapján a kollégák jutaléka is kevesebb lesz, amikor nekünk magunknak is szűkebbre kell szabnunk a költségvetésünket.
Ismerd meg a munkatársak kiválasztásának folyamatát AZ ÁLLÁSHIRDETÉSTŐL A FELELŐSSÉG ÁTADÁSÁIG!
Kérd MOST a részletes tudásanyagot DÍJMENTESEN!
Milyen témákat érint az ebook?
- Mi kell ahhoz, hogy igazán jó munkatársak akarjanak Veled dolgozni?
- Hogyan tedd vonzó munkahellyé a cégedet?
- Hogy néz ki egy hatékony álláshirdetés?
- Milyen egy gyümölcsöző állásinterjú?
- Hogyan éreztesd a munkatársaiddal, hogy megbecsülöd őket?
- Miként add át a felelősséget a kulcskollégáidnak?
KÉREM AZ EBOOKOT >
Ismerd meg a munkatársak kiválasztásának folyamatát AZ ÁLLÁSHIRDETÉSTŐL A FELELŐSSÉG ÁTADÁSÁIG!
Kérd MOST a részletes tudásanyagot DÍJMENTESEN!
KÉREM AZ EBOOKOT >
Milyen témákat érint az ebook?
Milyen témákat érint az ebook?
- Mi kell ahhoz, hogy igazán jó munkatársak akarjanak Veled dolgozni?
- Hogyan tedd vonzó munkahellyé a cégedet?
- Hogy néz ki egy hatékony álláshirdetés?
- Milyen egy gyümölcsöző állásinterjú?
- Hogyan éreztesd a munkatársaiddal, hogy megbecsülöd őket?
- Miként add át a felelősséget a kulcskollégáidnak?
KÉREM AZ EBOOKOT >
Ezt a helyzetet sem úgy kell felfogni, hogy kiszúrunk a munkatársakkal, hanem azáltal, hogy ők a saját bőrükön megtapasztalhatják, hogy javítani kell az értékesítésen,
őket is jobban ösztökéli arra, hogy együtt gondolkozzunk azon, hogy mit tehetünk azért, hogy még sikeresebb legyen a vállalkozás,
és megosszák azokat az elképzeléseiket, ötleteiket, amelyek nekünk, vezetőknek esetleg nem jutnának eszünkbe, hiszen mi más szemmel nézünk az ő területükre.
Fontos, hogy a termelésben közvetlenül résztvevő kollégáknak nem a forgalom után, hanem árrés után adjuk a jutalékot. Így a munkatársak nemcsak azon fognak dolgozni, hogy el legyenek adva a termékek, hanem azon is, hogy ez minél jobb áron történjen meg. Ilyen módon érdemes a beszerzésért, árazásért felelős kollégák esetén is eljárni, hiszen így fontos húzóerővé válik a beszerzéssel foglalkozók számára, hogy extra kedvezményeket alkudjanak ki, vagy lecsapjanak a speciális ajánlatokra.
Természetesen más, nem közvetlenül az értékesítésre fókuszáló munkakörökben az alapfizetés lehet a teljes bér 80-90%-a, mivel ott kevésbé szükséges ilyen szinten motiválni az egyéni teljesítmény fokozását. Így ők sem azt fogják érezni, hogy milyen sokat kell dolgozniuk, hanem megláthatják az esetlegesen megnövekedett mennyiségű munkában a megnövekedő plusz kereset lehetőségét, és
így velünk együtt tudnak örülni annak, ha jobban teljesít a vállalkozásunk.
Ez egyéni teljesítmény mérése mellett a csapatos jutalékokról sem szabad megfeledkezni. Bevezethetünk olyan rendszert, amelyben az árrés adott százalékát arányosan szétosztjuk minden kolléga között. Ez is arra ösztökél minden munkatársat, hogy növelje a bevételeket vagy csökkentse a beszerzési árakat, hiszen minél nagyobb az árrés, ő annál több pénzt vihet haza. Természetesen ekkor a nagy egészből való részesedést is érdemes a havi vagy éppen éves egyéni teljesítmény alapján meghatározni.
Nyilvánvalóan nagyon fontos az is, hogy a kollégáink munkájának a minőségét is honoráljuk. Mi ezt az onlineMárkaboltban próbahívásokkal tesszük meg az értékesítők esetén. Az ezen a területen dolgozóknak meg van adva, hogy milyen szempontoknak kell megfelelniük, amikor egy ügyféllel beszélnek, és a próbahívás esetén a ténylegesen teljesülő kritériumok száma alapján is alakítjuk a jutalmukat.
A jutalék mellett a fontosabb pozícióban lévő kollégák fizetésébe bónuszt is építhetünk. Én azt javaslom, hogy ez egy egy alkalmas, év végi juttatás legyen, mert egyben kiadva jelentősebb összegnek érződik. A fejlődésre ösztökélés remek eszköze lehet például egy olyan rendszer, amely a bónuszt az előző év nyeresége alapján határozza meg: Ha az elmúlt év össz nyereségét túlteljesíti a vállalkozásod, a többlet adott százalékát bónuszként szétoszthatod a kollégáid között.
Ez azért is nagyszerű rendszer, mert így a következő évre már a többletnyereséggel együtt számított bevétel lesz az etalon, és folyamatos gyarapodást kell elősegíteniük a munkatársaidnak, ha szeretnének bónuszt kapni.
Persze ahhoz, hogy igazságosan tudjunk jutalmazni minden kollégát, be kell vezetnünk egy rendszert, amely alapján objektíven mérhetjük a teljesítményüket. Ezt mindenkinek a saját vállalkozására specializálva kell kidolgoznia, hiszen egy értékesítéssel foglalkozó cég esetén nem ugyanazok a mérőszámok, mint mondjuk egy főként szolgáltatásokat nyújtó vállalkozásnál.
Ez például marketing esetén lehet a konverzió előző időszakhoz képesti javulása, de mondjuk egy irodavezető teljesítményét lemérhetjük abban, hogy milyen gyorsan, milyen hatékonysággal képes számlákat, kimutatásokat megtalálni és eljuttatni hozzánk. De ugyanezt megtehetjük úgy is, hogy folyamatos visszajelzéseket kérünk az ügyfelektől kérdőíves formában, ezáltal remekül lemérhetjük az értékesítő vagy éppen a szállító kollégákkal kapcsolatos kritériumok teljesülését.
Biztatok minden cégvezetőt arra, hogy ebbe bátran vonják be a munkatársaikat is, kérdezzék meg őket, mit gondolnak, szerintük milyen módon lehet mérhetővé tenni a teljesítményüket.
Megfelelő jutalmazással elégedetté és lojálissá tehetjük a munkatársainkat, és amellett, hogy maximális teljesítmény nyújtására tudjuk motiválni őket, az összetartást és az „együtt sírunk, együtt nevetünk”-elvet is erősítjük bennük.
Kérdésed van? Írd meg nekünk!
Töltsd ki az alábbi űrlapot, vagy írj emailt a hello [kukac] szemleletvalto.hu címre!