Hatékonyságnövelés: a kihagyhatatlan lépés, hogy céged eredményesebb és sikeresebb legyen

Magyarországon a cégek jellemzően 15-20%-os hatékonysággal működnek. A jó hír az, hogy ennek a százalékos arányszámnak a növeléséhez nem kell több forgalom és vásárló, csak hatékonyabbá kell tenni a működést.

A hatékonyságnövelés azt jelenti, hogy egy egységnyi ráfordított energiamennyiségből több egységnyi eredményt hozunk ki, vagy ugyanazt az eredményt kisebb ráfordítással érjük el.

A cél az, hogy minden kolléga a termelés folyanamtának javítására törekedjen a vállalkozásodban.

“A hatékonyságnövelés egyik nagyon fontos eszköze a folyamatok optimalizálása, mely az egész cég működésének sikerességét meghatározza.”

Ahogy Levente szokott fogalmazni: „békeidőben” – tehát amikor a cégedben nincsen kiemelt kampány vagy valamilyen fontos promóciós időszak – akkor legyen mindig egy-két kollégád, aki azon dolgozik, hogy az adott területen hogyan és miként lehetne a folyamatokat hatékonyabbá tenni.

hatékonyságnövelés Szemléletváltó

TIPP: Ha szolgáltató céged van, érdemes a kollégáiddal átbeszélni, hogy mik azok a feladatok, ahol lehet javítani. Például, ha a számlázás lassan működik, akkor célszerű megnézni, hogy mi az oka ennek (lehet, szükséges jobb nyomtatót vagy komolyabb számlázó programra áttérni).

Nagyon előnyös, ha a munkatársak lehetőséget kapnak hatékonyságnövelő döntések meghozatalára, mivel ezzel nem csupán fontosnak érzik magukat, hanem az ötleteik megvalósítását is könnyebben elérhetik.

Amellett, hogy ez fokozza az egyéni felelősségvállalást és motivációt, hosszú távon az is kialakul, hogy ez a gyakorlat megszokottá válik a vállalaton belül. Ennek köszönhetően a cég működése dinamikusabbá és innovatívabbá válik, és nem szükséges, hogy minden döntést a cégtulajdonosnak kelljen megtennie. Az idők során a munkatársak maguktól is aktívan hoznak majd hatékony és előrelépést generáló döntéseket, amelyek az egész vállalat növekedéséhez és sikeres működéséhez hozzájárulnak.

A hatékonyságnövelés a motiváció eszköze is lehet. A kollégák által javasolt hatékonyságnövelő ötletek megvalósulása esetén az így befolyt plusz profitot el lehet osztani a munkatársak között, így növelve a lojalitásukat.

Mi van akkor, ha úgy látod, nem lehet már tovább növelni a hatékonyságot? Egyáltalán el lehet-e érni a hatékonyság maximumát?

Valójában mindig érdemes a hatékonyságon dolgozni, hiszen ez az egyik kulcsfontosságú tényező, amely lehetővé teszi a vállalkozás fenntartható fejlődését és sikeres működését.

Hogyan valósítsuk meg lépésről lépésre a hatékonyságnövelést egy vállalkozásban?

Az első lépés az optimalizálás, vagyis a folyamatok tökéletesítése. Érdemes átgondolni, hogy mely folyamatokban van lehetőség felesleges lépések kivágására vagy akár az egész folyamat automatizálására egy szoftver segítségével.

Egy vállalkozásban számos ponton lehet hatékonyságot növelni, de fontos, hogy azokon a területeken fókuszáljunk, ahol a legnagyobb ugrást tudjuk elérni. Ne kezdjük el javítani olyan területeken, ahol az hatékonyság amúgy is magas, hanem inkább azokra fókuszáljunk, ahol jelentős növekedési lehetőségek rejlenek!

A hatékonyságnövelés nemcsak a vezetők feladata, hanem minden munkatársé is. Ha mindenki odafigyel arra, hogy hogyan lehetne jobbá tenni a saját munkáját és a cég működését, az hozzájárulhat a hatékonyabb és eredményesebb működéshez.

A hatékonyságnövelés legfontosabb eszközei:

  • A prioritások meghatározása is segíthet a hatékonyságnövelésben. Fontos, hogy mindenki tisztában legyen azzal, hogy mi a legfontosabb feladat a munkakörében, és erre fókuszáljon.

  • Az oktatás is egy hatékonyságnövelő eszköz lehet. Ha a munkatársak megértik, hogy hogyan működik a vállalkozás, és miért fontos a nyereségesség, az segíthet abban, hogy jobban értsék a cég működését és hozzájáruljanak a hatékonyabb működéshez.

Mondhatjuk-e azt, hogy a hatékonyságnövelést maximalizálható?

A hatékonyságnövelés soha nem érhet véget, mindig törekedni kell a cégnek arra, hogy keresse a lehetőséget, hogy még jobbá váljon.

A hatékonyságnövelés nemcsak az eredményeket javítja, hanem a munkatársak elégedettségét is növelheti. Ha a dolgozók látják, hogy a vállalkozás értékeli a munkájukat, és támogatja a fejlődésüket, az motiváltabbá és elkötelezettebbé teheti őket. 

TIPP: vond be kollégáid a hatékonyságnövelés folyamatába! Ha nem is hetente, de 2-3 havonta érdemes egy ötlet vagy hatékonyságnövelő megbeszélést összehívni, ahol minden kollégád részt vesz.

Ne feledjük ugyanis, hogy a hatékonyságnövelés nem csak a vezetők feladata, hanem minden munkatársé is. Mindenki hozzájárulhat a hatékonyabb működéshez azzal, hogy odafigyel a részletekre, javaslatokkal áll elő, és igyekszik folyamatosan fejlődni.

Végső soron a hatékonyságnövelés nem csak a vállalkozásnak, hanem a vevőknek is javát szolgálja. Ha a cég hatékonyabban működik, az jobb minőségű termékeket és szolgáltatásokat eredményezhet, amelyek elégedett és visszatérő ügyfeleket vonzanak.

A hatékonyságnövelés azonban a minőség rovására nem mehet! Ha egy-egy rossz vélemény érkezik a szolgáltatásra vagy a termékre vonatkozóan a hatékonyságnövelés következtében, akkor érdemes végiggondolni, hogy mit lehet még jobban csinálni.

Tehát, tartsuk szem előtt, hogy a hatékonyságnövelés kulcsfontosságú tényező a sikeres vállalkozás működésében! Mindig keressük azokat a területeket, ahol további fejlődési lehetőségek rejlenek, és legyünk nyitottak az új megoldásokra és technológiákra!

A hatékony működés hozzájárulhat ahhoz, hogy vállalkozásunk versenyképes legyen a piacon, és hosszú távon is sikeresen működjön.

Ha szeretnéd tudni, hogy a te céged hol áll a Vállalkozói evolúcióban, és hogy a delegálást hogyan oldd meg, akkor kattints, és töltsd ki tesztünk, melyet ezidáig már 1500 lelkes vállalkozó töltött ki.

 

Szemléletváltó vállalkozói evolúció

Kérdésed van? Írd meg nekünk! 

Töltsd ki az alábbi űrlapot, vagy írj emailt a hello [kukac] szemleletvalto.hu címre!