A vállalkozó evolúciója I. – Út a cégen belül

A sikeres vállalkozói lét kulcsa a folyamatos fejlődés. Egy folyamatosan fejlődő vállalkozó életében különböző korszakok váltják egymást. Mindnek megvan a maga előnye, pozitív hozadéka. Ha a korszakokban képesek vagyunk a „mindig többet adni”-elv szerint jelen lenni, mindből ki tudjuk hozni a maximumot. Ebben a cikkben bemutatom, hogy hogyan lehet ezt megtenni, amikor még a cégen belül dolgozunk.

I. Alkalmazott korszak: „Dolgozz más cégében!”

Első hallásra talán furcsán hangozhat, pedig így van: a vállalkozói lét első szakaszában más vállalkozásában dolgozunk. Meggyőződésem, hogy sokkal többre viheti egy cégvezető, ha dolgozik előtte alkalmazottként, mivel az alkalmazotti munka is neveli őt.

Ebben a szakaszban még kockázatoktól mentesen tapasztalhatjuk ki, hogy mi az, ami közel áll hozzánk, miben érezzük jól magunkat, ahelyett, hogy belevágnánk egy vállalkozásba úgy, hogy nem is tudjuk, hogy nekünk való-e. Ez az időszak nagyszerű lehetőség arra, hogy komolyabb következmények nélkül keressük az utunkat. Az sem probléma, ha ekkor még nincs meg a cél, csak az irány, amely felé elindulhatunk. Én például gyakran még most is úgy vagyok vele, hogy a pontos célokat csak útközben látom meg magam előtt.

Ebben az időszakban érdemes magunkra és a lehetőségeinkre koncentrálni. Kérdezzük meg magunktól, hogy mi az, amiben jók vagyunk, mivel foglalkoznánk szívesen, ami még pénzt is termel. Gondoljuk át, hogy melyek azok az erősségeink, amelyek kijelölik, hogy milyen szerepet töltünk majd be a vállalkozásunkban: Innováció? Analitika? Szorgalom? Emberek és kapcsolatok? Természetesen vannak virtuózok minden iparágban, de nekünk nem kell annak lennünk, elég azt felismerni, hogy milyen beállítottságú emberekre van szükségünk, akik kiegészítenek bennünket.

Ha már ebben a korszakban úgy érezzük, hogy megvan bennünk a vállalkozói potenciál, járjunk nyitott szemmel a cégben, amelyben dolgozunk

Már ekkor elkezdhetjük megfigyelni egy vállalkozás működését, feltehetjük magunknak a kérdést, hogy mi milyen döntéseket hoznánk adott helyzetekben, tudnánk-e jobb, hatékonyabb megoldásokkal előállni, képesek lennénk-e jobban vezetni az adott vállalkozást.

Ez a korszak annak megfigyelésére is remek lehetőséget kínál, hogy a feletteseink miként bánnak velünk, és átgondoljuk, hogy mi is így bánnánk-e a kollégáinkkal. Mi az, amit megtartanánk és mi az, amin változtatnánk?

Természetesen az, hogy megfigyeljük azt a céget, amelyben dolgozunk, nem azt jelenti, hogy el kell lopnunk a főnökünk bizniszét. Egyfelől az iparágon belüli kapcsolatainkat, pozíciónkat is romboljuk így. Másfelől pedig – ahogy ezt mindig hangsúlyozom – nem előnyös a másolás, hiszen azzal nem teszünk szert versenyelőnyre, csupán felzárkózunk, és könnyen árversenyben találhatjuk magunkat. Csak akkor szabad átemelni egy ötletet a saját vállalkozásunkba, ha fejleszteni, innoválni tudjuk azt.

Ha más iparágban, termékkörben, értékesítési csatornákon vetjük be mindazt, amit a főnökünktől tanultunk, a másolás, lopás vádja sem érhet minket.

II. Felfedező korszak: Dolgozz, próbálkozz

Ez a korszak amolyan átmeneti időszakként jelenik meg egy vállalkozó életében az alkalmazotti és a vállalkozói lét határán. Ekkor hivatalosan még nem a saját cégünkben dolgozunk főállásban, ám az elhivatottak már ekkor elkezdhetnek próbálkozni, megalapozni a saját vállalkozásukat.

Ekkor még „kicsiben” próbálkozhatunk, kereshetjük az utunkat, kitapasztalhatjuk a bennünk rejlő potenciált. Szabadidőnkben maszek munkákkal kóstolhatunk bele a vállalkozói létbe, és akár már most elkezdhetjük kiépíteni a későbbi vásárlói körünket. Ebben a korszakban termékeket gyakran még nem, saját magunkat viszont már elkezdhetjük értékesíteni. Kiemelendő azonban, hogy ezt semmiképp sem úgy tegyük, hogy azzal a jelenlegi munkaadónkat károsítjuk.

Lássuk meg ott is a lehetőséget, ahol elsőre csak a kudarcot vennénk észre, és ne féljünk kockáztatni! A konyhastúdió vesztét is az online cégek piacra lépése okozta, én pedig válaszul csináltam egy jobbat. Fontos, hogy nem szabad elhinni, ha valaki azt mondja, lehetetlent akarunk. Inkább merítsünk motivációt az ilyen hangokból, és törekedjünk arra, hogy bebizonyítsuk nekik, hogy nincs igazuk!

Apukám mindig azt mondta, hogy az élethez három dologra van szükség: pénzre, szorgalomra és tudásra. 

Ha ebből kettő már az elején a rendelkezésünkre áll, akkor biztos, hogy nyerők vagyunk, mert bármelyik kettőnek a kombinációjával el fogjuk érni a harmadikat.

Ismerd meg a munkatársak kiválasztásának folyamatát AZ ÁLLÁSHIRDETÉSTŐL A FELELŐSSÉG ÁTADÁSÁIG!

Kérd MOST a részletes tudásanyagot DÍJMENTESEN!

KÉREM AZ EBOOKOT >

Milyen témákat érint az ebook?

Milyen témákat érint az ebook?

  • Mi kell ahhoz, hogy igazán jó munkatársak akarjanak Veled dolgozni?
  • Hogyan tedd vonzó munkahellyé a cégedet?
  • Hogy néz ki egy hatékony álláshirdetés?
  • Milyen egy gyümölcsöző állásinterjú?
  • Hogyan éreztesd a munkatársaiddal, hogy megbecsülöd őket?
  • Miként add át a felelősséget a kulcskollégáidnak?

KÉREM AZ EBOOKOT >

Ismerd meg a munkatársak kiválasztásának folyamatát AZ ÁLLÁSHIRDETÉSTŐL A FELELŐSSÉG ÁTADÁSÁIG!

Kérd MOST a részletes tudásanyagot DÍJMENTESEN!

 

Milyen témákat érint az ebook?

  • Mi kell ahhoz, hogy igazán jó munkatársak akarjanak Veled dolgozni?
  • Hogyan tedd vonzó munkahellyé a cégedet?
  • Hogy néz ki egy hatékony álláshirdetés?
  • Milyen egy gyümölcsöző állásinterjú?
  • Hogyan éreztesd a munkatársaiddal, hogy megbecsülöd őket?
  • Miként add át a felelősséget a kulcskollégáidnak?

KÉREM AZ EBOOKOT >

III. Mindenes korszak: „Dolgozz a saját cégedben!”

Bár gyakran fogalmazom meg azt, hogy egy sikeres vállalkozónak ki kell lépnie a cégéből és rajta kell dolgoznia ahelyett, hogy benne dolgozna, a vállalkozói lét harmadik korszakában – főleg ha első vállalkozásról van szó –  még teljesen normális, ha a cégében dolgozik az ember. Sőt, kifejezetten ajánlott is egy ideig a vállalkozásunk „mindeneseként” működni, hiszen ez a korszak fantasztikus lehetőségeket kínál arra, hogy belülről lássunk rá a cégben zajló folyamatokra. 

Ki kell használni ezt a korszakot arra, hogy minél több mindent megtapasztaljunk, megtanuljunk. Ettől függetlenül már az első pillanattól kezdve arra kell törekednünk, hogy működő és tiszta vállalkozásunk legyen jól körülhatárolt feladatkörökkel és pontosan vezetett számokkal, mert a későbbiekben csak így fogunk tudni felsőbb vállalkozói szintekre lépni.

A cél ebben a szakaszban nem egy jó, hanem egy kiváló cég megalapozása. 

Ez természetesen nem azt jelenti, hogy nem szabad hibáznunk. A legtöbbet ugyanis abból profitálhatunk, ha képesek vagyunk belátni, hibázunk, és nem próbálunk meg másokat felelősségre vonni érte. Szintén nem szabad másokra hivatkozni, ha a fejlődésről van szó. Ne másoknál akarjunk jobbak lenni, hanem kizárólag saját magunknál!

Érdemes szemmel tartani a versenytársakat, tanulni az ő hibáikból is, tanulmányozni a trendeket, és haladni velük. Nem tilos a másolás sem, de lényeges, hogy innováljunk és igazítsuk saját magunkhoz mindazt, amit a piactól tanulhatunk.

Igaz, a vállalkozásunk ebben a szakaszban még kicsinek tűnhet, de nem szabad lebecsülnünk az erejét. Ne feledjük, egy kis cég vezetése nagyszerű alkalom a tanulásra, a kis bevétel tanulópénz, és ha hibázunk, nem veszítünk nagyot.

Ha pedig kicsiben jól működik valami, elkezdhetjük építeni, bővíteni, így még jobb eredményeket érhetünk el. 

Ha van lehetőség a fejlődésre, ne érjük be azzal, amink van, hanem merjünk terjeszkedni. Amikor az árbevétel nő, el kell kezdenünk növelni a kapacitást és a kollégáink számát is, vagy elgondolkodhatunk az alvállalkozóknak való kiszervezésben is, a lényeg, hogy ne terheljük túl se magunkat, se a munkatársainkat, különben a cégünk bővülésének, szintlépésének teszünk keresztbe.

Természetesen a cégünk mellett már ekkor is megkezdhetjük saját magunk fejlesztését is. Vissza fog ütni, ha nem becsüljük magunkat annyira, hogy hasznosan töltött énidővel szakítsuk meg az állandó munkát. Már most kezdjük el képezni, fejleszteni magunkat olvasással, tréningekkel, képzésekkel, hogy a következő szakaszba kompetens vezetőként léphessünk át.

IV. Szervező korszak: „Dolgozz a saját cégeden!”

Ebben a korszakban már a cégünkön, és nem a cégünkben dolgozunk. Bár azt hihetnénk, hogy ez a legmagasabb szint, ezután még bőven van hová fejlődni. A célom az, hogy ezt a vállalkozótársaimnak is megmutassam, és segítsek nekik abban, hogy egyre magasabb szinteket érjenek el. Ehhez azonban már a korábbi korszakokban el kell kezdeni az ezen való munkálkodást.

A szervező korszak legfontosabb célja egy hatékonyan működő cég létrehozása. Csak akkor érdemes az ötödik szint felé lépni, ha ezt már elértük, hiszen különben nem fogjuk tudni megfizetni az igazgatóinkat. Rendszereket kell kiépíteni, szervezési ábrákat készíteni, irányelveket kialakítani.

Ahogy egy autót sem tudunk megfelelő információkat kommunikáló műszerfal nélkül biztonságosan vezetni, úgy egy céget sem.

Meg kell tanulnunk delegálni a feladatokat, és olyan rendszereket kell kialakítanunk, melyek lehetővé teszik, hogy nélkülünk is olajozottan működjön a vállalkozás gépezete.

Gyakran beszélünk arról, hogy a cég legfőbb értékét a benne dolgozó munkatársak adják, és ha elvesztünk egy egy betanult munkatársat, az a hatékonyságot csökkenti. Én azt szoktam mondani, hogy ne zseniális embereink legyenek, hanem zseniális rendszerünk.

Fontos, hogy kollégáink legyenek, ne zsoldosaink. Tartsuk szem előtt, hogy csupán az eszüket, tehetségüket, idejüket “vehetjük meg”, a szívüket és a lelküket el kell nyernünk tőlük. Ha egyenrangú, példamutató vezetőként, és nem főnökként működünk, nem nyomjuk, hanem húzzuk a kollégáinkat – például egy megfelelő jutalékrendszer kialakításával –, hatékony és elkötelezett csapatot építhetünk magunk köré.

Én úgy gondolom, hogy a cégen belüli munka korszakait is ki kell élvezni. Rengeteg azonnali és közvetlen sikerélmény érhet bennünket ezekben az időszakban, és nagyon sokat tanulhatunk. Azt gondolom, hogy egy jó vállalkozónak ezeket meg kell élnie. Ezzel együtt azt szeretném, ha a magyar vállalkozók nem rekednének meg a cégükben, hanem tudatosulna bennük a felsőbb szintek létezése, és törekednének arra, hogy el is jussanak oda.

Van, hogy csupán egy apró lökés hiányzik ahhoz, hogy vállalkozóként a következő korszakba léphessünk. Meglökő nap eseményünkön inspiráló, családias hangulatban, gyakorlatias, interaktív képzés keretében kezdheted meg saját magad és vállalkozásod következő szintre “lökését”!

Kérdésed van? Írd meg nekünk! 

Töltsd ki az alábbi űrlapot, vagy írj emailt a hello [kukac] szemleletvalto.hu címre!