Tedd vonzó munkahellyé a cégedet!

Sajnos sokakban él a mai napig az a szemlélet, hogy egy cégnek csak az ügyfelek elégedettségére kell odafigyelnie. Ám ha a munkatársak nem elégedettek, könnyen belefuthatunk abba a helyzetbe, hogy a kollégáink minden előjel nélkül otthagynak minket egy jobb ajánlatért.

Néhány éve volt szerencsém egy olyan jelenséget látni, hogy egy elektronikai cikkekkel foglalkozó multinál egyszerre mondott fel az összes raktáros, mert nem voltak megfelelőek a munkakörülmények. Aki nem akar hasonló helyzetet átélni, annak mindenképpen érdemes elgondolkodnia azon, hogy mi mindent tehet meg azért, hogy a munkatársai megbecsülve érezzék magukat.

Sajnos nemcsak egyszeri hirtelen felállásról beszélhetünk, hanem gyakran előfordulhat folyamatos fluktuáció egyes pozíciókon. Cégvezetőként érdemes utánajárni, hogy ennek mi az oka, mert a folyamatos cserélődés nagyban veszélyeztetheti a cég hatékonyságát, hiszen egy véget nem érő betanítási folyamat zajlik az adott poszton.

Egy multinak persze lehet ez az üzleti modellje. Egy gyorsétterem például arra helyezi a fókuszt, hogy minél olcsóbb munkaerőhöz jusson, a betanítási rendszerét tökélyre fejlesztette, és megengedheti magának, hogy akár 2-3 havonta új embert vegyen fel egyes pozíciókra, egy KKV-nál viszont az esetek legnagyobb részében nem ez a helyzet.

Egy új ember betanítása lassítja a munkafolyamatokat, ráadásul esetenként az is kiderülhet, hogy egy adott pozíció betöltése felesleges.

Nálunk az onlineMárkaboltnál nemrég történt egy olyan eset, hogy a raktárból kikerült egy kolléga, aki ideiglenesen volt ott. A raktárvezető felajánlotta a munkatársaknak, hogy ahelyett, hogy felvenne valakit a helyére, azt a jutalékot, amit az új ember kapna, szétosztja a már állományban lévők között. A munkatársak ezt az opciót választották, és így hatan is gond nélkül ellátnak egy olyan feladatkört, amelyen előtte hét ember volt. 

Ha van egy munkakörben mondjuk három folyamatosan fluktuáló kolléga, könnyen lehet, hogy ha közülük kettőt egy évig ott tudnánk tartani, és rutinossá válnának, nem is lenne szükség egy harmadik emberre. Ha pedig a felesleges harmadik bérét szétosztjuk a másik kettő között, két kiemelkedően elégedett és hatékony munkatársat nyerhetünk.

Gyakran hangsúlyozom a mérés fontosságát. És ilyenkor nemcsak a pénzügyi adatok mérésére gondolok, hanem az ügyfelek és a munkatársak elégedettségének megfigyelésére, dokumentálására is. Erre nagyon sok remek megoldás létezik. Mi egy öt kérdéses kérdőívvel szoktuk felmérni a munkatársaink elégedettségét: negyedévente egy anonim kérdőív formájában mindig ugyanazt az öt kérdést tesszük fel nekik. Ez azért fontos, mert így megfigyelhetünk egy tendenciát, hogy hogyan változik az adott munkatársunk elégedettsége.

A kérdőíveket egy gyűlés keretein belül töltetjük ki a munkatársakkal, így biztosak lehetünk benne, hogy mindenki részt vett a felmérésben. Az anonimitás kiemelkedően fontos, mert így elkerülhetjük, hogy olyan válaszok érkezzenek, amelyekkel a kollégák a feletteseiknek szeretnének megfelelni.

A legutóbbi felmérésen egyébként pont kiderült, hogy a budapesti raktárban vannak ketten, akik nem érzik jól magukat, és most éppen keressük ezt a két embert, mert tartunk tőle, hogy akár ‘rejtett ellenségek’ is lehetnek, akik lehúzzák a többi kollégát is, és rombolják a céget. Természetesen az is előfordulhat, hogy egyfajta sértettség dolgozik bennük, amit pedig nem árt elsimítani. A felmérés az ilyen esetek felderítésére is tökéletes módszer.

A kollégák elégedettségének mérése mellett a munkahely vonzóvá tételén is megéri dolgoznunk, hiszen azzal is a munkatársaink boldogságát mozdíthatjuk előre, és elégedett, lojális emberekkel dolgozhatunk együtt.

A jó emberek, akik megtehetik, hogy választanak, kellemes környezetben szeretnének dolgozni. Teljesen magától értetődő igény, hogy szép öltöző, kulturált mosdó, kényelmes irodai bútorzat, megfelelő klíma álljon a rendelkezésükre. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy az emberek a munkahelyükön szeretnék jól érezni magukat. Az életük 20-25%-át ugyanis itt töltik. Senki nem szeretné az élete egynegyedét, egyötödét nem megfelelő állapotok között leélni. Arról nem is szólva, hogy ha a munkatársak folyamatosan a kellemetlen körülményekre koncentrálnak, a klíma, a zajok, az esetleges egyéb kényelmetlenségek elterelik a figyelmüket, a teljesítményük is csökken.

Ismerd meg a munkatársak kiválasztásának folyamatát AZ ÁLLÁSHIRDETÉSTŐL A FELELŐSSÉG ÁTADÁSÁIG!

Kérd MOST a részletes tudásanyagot DÍJMENTESEN!

 

Milyen témákat érint az ebook?

  • Mi kell ahhoz, hogy igazán jó munkatársak akarjanak Veled dolgozni?
  • Hogyan tedd vonzó munkahellyé a cégedet?
  • Hogy néz ki egy hatékony álláshirdetés?
  • Milyen egy gyümölcsöző állásinterjú?
  • Hogyan éreztesd a munkatársaiddal, hogy megbecsülöd őket?
  • Miként add át a felelősséget a kulcskollégáidnak?

KÉREM AZ EBOOKOT >

Ismerd meg a munkatársak kiválasztásának folyamatát AZ ÁLLÁSHIRDETÉSTŐL A FELELŐSSÉG ÁTADÁSÁIG!

Kérd MOST a részletes tudásanyagot DÍJMENTESEN!

KÉREM AZ EBOOKOT >

Milyen témákat érint az ebook?

Milyen témákat érint az ebook?

  • Mi kell ahhoz, hogy igazán jó munkatársak akarjanak Veled dolgozni?
  • Hogyan tedd vonzó munkahellyé a cégedet?
  • Hogy néz ki egy hatékony álláshirdetés?
  • Milyen egy gyümölcsöző állásinterjú?
  • Hogyan éreztesd a munkatársaiddal, hogy megbecsülöd őket?
  • Miként add át a felelősséget a kulcskollégáidnak?

KÉREM AZ EBOOKOT >

Az igényes környezet megteremtése egyébként a munkatársak megbecsülésének az egyik legolcsóbb eszköze, hiszen ezek egyszeri kiadások, a költségek ÁFA-ját visszaigényelhetjük, nem terhelik járulékok, az irodaként vagy éppen raktárként, műhelyként működő ingatlan értéke pedig növekszik. Közben pedig nem kizárt, hogy azt is elérjük, hogy a kellemes atmoszféra miatt egyes kollégáink szívesebben töltenek időt a cégünknél, mint otthon.

A cég vonzóvá tételének és a munkatársak megtartásának nagyon fontos eszköze a bevonás: annak a lehetőségnek a megadása, hogy a munkatársak is gondolkodhassanak, szert tehessenek sikerélményekre, megvalósíthassák magukat a cégben.

Ezek által a kollégáink azt fogják érezni, hogy emberszámba vannak véve, személyként és nem termelő gépként, zsoldosként vannak kezelve.

Azt, hogy emberként és nem munkaerőként viszonyulunk a munkatársainkhoz, számos egyéb eszközzel is ki lehet fejezni. Tarthatunk témanapokat, megrendezhetünk születésnapokat, megünnepelhetjük a régóta nálunk dolgozók felvételének az évfordulóját. Mi például az egyik kolléga húsz éves munkaviszonyát ünnepeltük nemrég. Őt egy wellness hétvégével is megleptük a kerek évforduló alkalmából.

Jutalmat olyan dolgokból is csinálhatunk, amelyek számunkra nem járnak plusz költséggel. Ilyesmi lehet például a home office. Annak ugyan nem vagyok a híve, hogy valaki kizárólag home office-ból dolgozzon, mert akkor nem tud kialakulni a megfelelő közösség, de ha a munkakör megengedi, és a kollégánk teljesítménye is kiemelkedő annyira, hogy jutalmat érdemeljen, hetente 1-1 nap home office lehetőséggel honorálhatjuk.

Ha elégedett és boldog kollégákkal dolgozhatunk együtt, nemcsak a lojalitásukra számíthatunk, hanem arra is, hogy családjuk, ismerőseik körében jó hírünket keltik, és ezáltal az ő ismeretségi körükből is szert tehetünk új ügyfelekre. Sőt, akár potenciális új kollégák is kikerülhetnek munkatársaink rokonai, barátai közül. Ha pedig az őket beajánló, behozó kollégákkal elégedettek voltunk, akkor velük is nagy eséllyel azok leszünk, hiszen valószínűleg hasonló karakterű, értékrendű emberek, mint a már korábban nálunk dolgozó munkatárs.

Azokat pedig, akik nem pozitív pletykával keltik a hírünket, hanem negatívval, érdemes időben kibuktatnunk. Akiknek fáj az, ha a cégtulajdonos, az igazgatók, a középvezetők jól élnek a cégnek köszönhetően, azokkal nem lehet megteremteni a megfelelő légkört és csak le fogják húzni a többi kollégát is magukkal.

A kollégákat, akikkel érdemes, jó együtt dolgozni, már egy jól megszerkesztett álláshirdetéssel el lehet kezdeni bevonni. Semmiképp sem érdemes a sablonos keretek között maradni. Egy szívből jövő, őszinte hirdetésre a nyitott, pozitív emberek fognak reagálni. Érdemes úgy beszélni egy ilyen hirdetésben a cégről, mintha csak leülnénk az illetővel szemben és elkezdenénk neki mesélni a vállalkozásunkról. Leírni honnan indultunk, miket rontottunk el, mit tanultunk ebből, milyen értékek mentén milyen munkahelyet sikerült felépítenünk, milyen terveink vannak, és hogyan lehet ő a közös jövőnk része.

Egy ilyen hirdetésből ki kell derülnie, hogy a cég legfontosabb értéke a benne dolgozó ember.

Ez egyfelől egy olyan szemlélet, amit minden vállalkozónak szeretnék átadni, másfelől meg olyasmi, amit szerintem mindenképpen érdemes hirdetni. Ha sikerül ezt az elvet beépítenünk a gondolkodásmódunkba, azzal megtettük a legfontosabb lépést afelé, hogy egy szerethető, vonzó munkahelyet teremtsünk munkatársaink számára. 

A vállalkozói szemléletváltást akár már ma megkezdheted. Tudd meg, hol tartasz a Vállalkozói Evolúcióban! Töltsd ki néhány perces tesztünket DÍJMENTESEN, és kapj célzott útmutatást a vállalkozói elakadásaiddal, fejlődéseddel kapcsolatban!

Kérdésed van? Írd meg nekünk! 

Töltsd ki az alábbi űrlapot, vagy írj emailt a hello [kukac] szemleletvalto.hu címre!